Med unified commerce tager en virksomheds omnichannel til næste niveau og skaber en løsning som tillader virksomheden at møde kunderne ensartet i alle touchpoints. I praksis er unified commerce en kundecentreret optimeringsproces, som sørger for at forbinde virksomhedens salgskanaler og interne systemer i realtid. Det åbner op for et konstant flow af data mellem de forskellige systemer. Samtidig giver det virksomheden fuldstændig nøjagtighed og fuld gennemsigtighed, hvilket er med til at booste kundeloyaliteten. Det resulterer i en "single source of truth", som ellers kan være udfordrende, da de fleste marketingkanaler benytter attribuering til egen fordel.
Via én centraliseret platform giver unified commerce dig et mere komplet overblik over din virksomhed og en styrket dataindsigt. Med disse indsigter kan du servicere dine kunder bedre og tilpasse din virksomhed efter behov.
Unified commerce hjælper dig med at spore din præstation på tværs af kanaler og regioner, så du kan træffe mere informerede forretningsbeslutninger og bedre forberede dig på fremtidige ændringer.
En unified commerce handelsplatform giver virksomheder mulighed for at forbinde alle systemer i realtid, hvilket bl.a. medfører:
Hvad skal der til for at få succes med unified commerce og hvorfor er det mere relevant nu end tidligere?
E-handlen er i løbende fremdrift og det betyder at der sker meget med kundernes forventninger og teknologien samtidig med at konkurrencen stiger. Nok har det tidligere være tilstrækkeligt at være tilgængelig på en eller flere platforme, men kunderne forventer i dag betydeligt mere. Du kan som virksomhed eksempelvis ikke nøjes med at sende standard promotion e-mails til virksomhedens kunder. Kunderne forventer i stedet langt mere personaliseret indhold, hvilket kræver at virksomheden kender sine kunder ekstra godt og formår at bruge denne data korrekt.
Når alle kanaler er forbundet til et system, kan man opnå et konstant flow af information på tværs af virksomheden kanaler. Når dette udnyttes korrekt, vil virksomheden bl.a. kunne:
For webshops og nogle fysiske butikker er det helt standard at lagre stamdata, betalingspræferencer, købshistorik og mm. Disse oplysninger kan virksomheden drage store fordele af, fordi de allerede kender kundens præferencer og derfor bør det bruges til at påvirke kundens fremtidige oplevelse med virksomheden. Det vil hos kunden blive opfattet som en gnidningsfri købsproces. I praksis vil det også resultere i at virksomheden kan definere konkrete kundesegmenter og levere målrettet personaliseret indhold.
Der findes en lang række eksempler på hvordan unified commerce skaber værdi i praksis.
Forestil dig f.eks. at en butiksassistent nemt kan tilgå et system og få et samlet overblik over virksomhedens varelager. Dette scenarie vil være relevant dagligt, når en potentiel kunde efterspørger et produkt, som den fysiske butik, ikke har lager.
Typisk vil en stor organisation have et hovedlager, men også små decentraliseret lagre i de enkelte butikker. Her vil unified commerce både stille virksomheden som helhed og de enkelte fysiske butikker stærkere, fordi de kan samarbejde om det totale marked.