Retail as media har i de senere år fået mere og mere opmærksomhed i det ekommersielle space og det med god grund. Internationalt har det nemlig de sidste 10 år været en af de hurtigst voksende digitale annonceringsformer og det er anslået til at udgøre 21% af alt digitalt mediespend i 2025 i USA.
I Danmark er potentialet bestemt også til stede, hvor især stærke multibrandhuse som Matas og Dagrofa har systematisk taget det til sig på B2C markedet mens Hørkram udnytter det flot på deres B2B platform.
I en vis forstand er det ”gammel vin på nye flasker” forstået således, at købmænd længe har fået markedsføringstilskud i deres samarbejde med brandowners ud fra det fælles WIN at få solgt produkterne. Mange e-købmænd har dog negligeret det i ønsket om at bygge relevante kunderejser på deres webshop.
Udvikling i CMS systemer og værktøjer som Relewise indenfor søgning og rekommendering har skabt nye muligheder for at koble kunderejse og produktpush drevet af data.
Helt kort er Retail as media en mulighed for dig som webshopejer at sælge indholdsplaceringer, produktplaceringer m.m. på jeres webshop til leverandører og dermed give dem adgang til slutkunden. Det kan være sig i rangering af søgeresultater, rangering af varer på dine produktsider, indhold i megamenu, indhold på produktlistesider, dannelse af brandsider og meget mere.
Som webshopejer giver du her leverandøren en gylden mulighed for at skære den brede øvre del af marketingtragten fra og typisk opnå højere ROI. Da annonceringen sker enten på selve beslutningstidspunktet for slutbruger eller meget tæt på.
Teknikken har udviklet sig
Noget relativt nyt er, at webshop platforme som Shopware gennem deres stærke content management system eller rekommenderingsmotorer som Relewise kan anvende kundeadfærdsdata til at skabe en endnu mere relevant oplevelse for slutbrugeren. Netop denne kombination af at være relevant baseret på adfærd og købshistorik med et push af brandbudskaber skaber ikke bare den bedre ROI, men kan også give en bedre og mere unik købsoplevelse for slutbrugeren.
Hvad er det så for nogle fordele, der mere konkret ligger i Retail as media både for dig som webshopejer og i leverandørleddet?
Den mest markante fordel er nok den gensidige økonomiske gevinst. Således kan du som webshopejer skabe attraktiv omsætning gennem dit virke som annoncør og dermed tjene yderligere på den kundestrøm du i forvejen har. Denne omsætning er typisk også mere lukrativ da den alene følger administrationstiden, du er villig til at bruge.
Som vi tidligere har været inde på, er den helt store fordel for brandowner / leverandør, at du annoncerer netop der, hvor slutbrugeren foretager sin beslutning. Så her kan du påvirke slutbruger direkte gennem flere forskellige taktiske greb. Disse greb kan afhængigt af eksempelvis CMS system være mere eller mindre tilpasset den enkelte bruger eller portefølje af brugere.
Med Shopware har du den store fordel at have CMS og commercelaget i samme motor. Dét betyder, at du gennem Shopwares opbygning har kontrol over, hvad slutbrugerne bliver præsenteret for.
I Shopwares CMS lag ”Shopping Experiences”, har du mulighed for at opbygge designet med de forskellige elementer, som du har til rådighed deri. Helt konkret, så kan du opbygge forside, produktlistingsider og produktsider. Med hjælp fra WEXO vil det også være muligt at udvide omfanget af, hvor forskellige shopping experiences kan bruges. Et eksempel kan være i megamenuen. Gennem Rulebuilder funktionaliteten kan du definere, hvornår og hvor det forskellige indhold skal vises i forhold til aftaler med leverandør og/eller relevans for kunderejsen.
Flowbuilder
Shopwares Flowbuilder muliggør at sende e-mails baseret på forskellige triggers såsom ordre aflægning, udfyldelse af formular eller noget helt tredje. Dette kan du kombinere med den førnævnte Rulebuilder, hvor du kan specificere endnu mere, hvem der skal modtage disse mails og især hvad indholdet skal være i disse mails.
Et eksempel her kunne være, at kunderne som tilmelder sig nyhedsbrevet skal være fra et bestemt postnummer, fordi en leverandør er interesseret i at pushe et bestemt produkt ud til kunder på Sjælland. Her vil du have lavet en ordrebekræftelse klar til kunderne, som handler fra Sjælland, hvor du har pushet produkter efter aftale med leverandøren.
Rulebuilder i commercelaget
Når du netop har en regelmotor på tværs af CMS og commerce kan du opsætte rejser således, at dine visninger også er defineret ud fra den rejser brugeren er ude på. Er det en ny besøgende, en churn, en kunde der har købt produktet/brandet tidligere eller hvad der nu bedst understøtter din forretning. Ja alt det kan du som webshopejer tage kontrol over og i samarbejde med en leverandør ikke blot tage en budskabsbeslutning men også til samme segmenter præsentere forskellige forretningsstrategier i form af tilbud, rabatkoder, gaver eller hvad der nu ønskes.
Når du som webshopejer går i gang med retail as media er der en række relevante overvejelser at gøre sig. Dette både i forhold til dit tekniske setup men også i de pakker du kan /vil tilbyde dine samarbejdspartnere i form af brandowners.
Disse overvejelser vil vi naturligvis meget gerne sparre med dig om – så du får den løsning som passer dig bedst. Som partner med eksempelvis Relewise kan vi sammen gå både bredt og dybt i forhold til det setup som passer jer bedst.