I en årrække har det været B2C-webshops, der har ledet udviklingen, men de seneste år har vi set en massiv investering i effektiv online handel fra danske B2B-virksomheder.
Vi har udviklet løsninger til Redoffice Scanoffice, Leander, Sparvinduer, Saxlift, mfl. som alle har formået at opnå en betydningsfuld konkurrencemæssig fordel via internettet.
B2B webshopløsninger er ofte omfattende i forhold til behovene for kundespecifik udvikling.
Det ses også i vores arbejde med Navision integrationer, hvor B2B-kunder ofte har udviklet så komplekse processer gennem tiden, at de kan være svære at beskrive uden at have deres ERP-hus med på sidelinjen. Samtidig stiller B2B-kunderne større krav til effektive oversigter over varer, tidligere salg, alternativer samt produktdata. E-commerce managerne skal også ofte kunne håndtere store mængder data effektivt.
Herunder er en række af de funktioner, som vi oftest inkluderer i vores udvikling af B2B webshops.
Effektive integrationer til Navision eller andet ERP-system
Gør det muligt for B2B kunderne, at se deres tidligere ordre, uagtet at disse ikke er lagt via webshoppen. Sikrer at priser og lagerantal altid er korrekte. Samtidig placeres ordre der er afgivet via webshoppen, i virksomhedens normale arbejdsflow.
Huskelister, adressekartotek og oplysninger på kontaktperson
Gør det let for jeres forhandlere at finde og bestille de ønskede varer.
Kundespecifikke kreditvilkår og betalingsbetingelser
Sørg for at kunder ikke overskrider deres kreditmax, men samtidig kan fortsætte med at handle via betalingskort, hvis kreditmax bliver nået.
Skabe ambassadører for jeres brand
Giv forhandlerne let adgang til salgsmateriale, brochurer, vareprøver og tekniske manualer, så salget af jeres produkter bliver den letteste mulighed i det daglige.
Genbrug elementer fra jeres B2C-webshop
Hvis jeres virksomhed allerede har en B2C-webshop, kan vi genbruge store del af designet og give den samme oplevelse. Der vil ofte være mersalgs-elementer, som med fordel kan bringes ind på den nye B2B løsning.
Alternative ordrestørrelser
Lad priserne afhænge af mængden der købes - hele kolli bør være billigere end anbrud.
Hurtig genvej til bestilling
Lad kunderne i jeres B2B-webshop søge på varenummer samt bestille flere kendte varenumre i en hurtig bestillingsmatrix.
Spar penge på betalingskort med bankoverførsel
Ved store B2B-ordre vil kunderne oftest foretrække bankoverførsel, ligesom dette vil spare jer en væsentlig udgift i transaktionsafgifter.
Overhold compliance og differentier købsmuligheder på brugerniveau
Muligheden for almindelige brugere og superbrugere på jeres B2B webshop, gør det muligt, at sætte grænser for den størrelses køb som de enkelte kan lave. Overskrides grænserne sendes ordren til godkendelse hos superbrugeren.
Overskuelig Min konto
Giver jeres kunder overblik over deres indkøb og budget
Det vigtige med en B2B webshop er, at det valgte shopsystem kan skalere i takt med forretningen og at det understøtter avanceret pris- og kundestruktur.
Med Magentos og Shopwares fleksible opbygning er det muligt at videreudvikle på systemet hen mod de B2B-funktioner, I ønsker at få på webshoppen.
Er du en større B2B virksomhed er der ofte brug for at kunne styre flere sprog, valutaer og produkter. I Magento og Shopware kan man styre flere webshops fra samme backend, hvor produkter og indhold nemt kan deles på tværs og oversættes til andre sprog.
De to platformes globale popularitet sikrer samtidig, at der findes moduler til fragtudbydere og betalingsgateways i det marked du ønsker at gå ind i.
Vi har gennem fire år stået for opbygningen og videreudviklingen af www.sparvinduer.dk, som er en B2B webshop baseret på Magento. Over de fire år udviklede den sig til Danmarks største B2B webshop i sin industri samtidig med, at der kunne sælges til både private og erhverv på samme platform. Ved at synliggøre varekataloget og kombinationsmuligheder online, har det været muligt at tage imod ordre døgnet rundt på trods af væsentlig færre sælgere end branchegennemsnittet.
Sparvinduer blev derefter opkøbt af den europæiske Inwido-koncern, som med et årligt milliardsalg er Europas største forhandler af vinduer og døre.
Vi har udviklet og løbende videreudviklet B2B webshop til kontorvirksomheden Redoffice Scanoffice A/S. De har med en stærk Magento 2-løsning formået at sikre sig en betydningsfuld del af onlinesalget i deres kategori. Dermed kombinerer de styrken fra de fysiske butikker med en ekstra stærk online tilstedeværelse.
På deres B2B webshop er det muligt at finde tidligere ordre, lave genbestillingslister, huskelister, afgrænse katalog med videre.
I en del offentlige udbud er der decideret krav til at bestemte funktioner i leverandørens webshop er til stede, for at kunne komme i betragtning til de store millionudbud. Dem sikrer vi selvfølgelig af Redoffice Scanoffice's B2B webshop har.
Saxlift har længe haft nogle af de bedste produkter på markedet. For en lille industrivirksomhed med store ambitioner, var placeringen i Vejen ingen hæmsko for en imponerende europæisk ekspansion.
B2B webshoppen gjorde salget via internettet til den hurtige vej til en lokal tilstedeværelse på mere end 20 europæiske markeder.
Med komplet oversættelse af deres B2B webshop til 20 sprog, lokale adresser og telefonnumre er virksomheden i dag en markant spiller på det internationale marked.
Vi ser det som enormt belønnende at være med på vores kunders vækstrejse. At se en lokal jysk virksomhed sælge i 20 lande eller en fynsk købmand opnå trecifrede millionsalg online, er noget der kan sende de fleste på arbejde med et smil.
Gennem vores mange års erfaring med B2B webshopudvikling, vil vi gerne skræddersy en løsning, der matcher din og dine kunders behov og krav.
Læs eventuel mere om vores mulighed for at facilitere en kravspecifikation workshop.
Afhængig af om jeres virksomhed allerede er begyndt af digitalisere processerne, kan der være en del forarbejde i at involvere de enkelte afdelinger.
Sikre at B2B webshoppen har de rigtige lagerantal, at integrationer til ERP-systemet er muligt, samt høre kundeservice om de problematikker, som de oftest støder på.
En del bruger B2B hjemmeside og B2B webshop som synonymer, men hvis vi skal gå i detaljer, så dækker det over to forskellige koncepter. B2B hjemmesider er oftest blot lidt oplysninger om virksomheden, et PDF-katalog og kontaktoplysninger. En B2B webshop er fokuseret på salg/ecommerce, med mulighed for at finde og bestille virksomhedens varer. I den definition laver vi kun B2B webshops og ikke B2B hjemmesider - skal det være et simpel online visitkort, så findes der bedre alternativer end WEXO.
Styrk din online tilstedeværelse og øg dit B2B salg med en skalerbar og driftsikker webshopløsning.
På grund af kompleksiteten i virksomhedens struktur og kundernes ønsker, er en B2B webshop sjældent en kandidat til SaaS-løsninger. Det er nødvendigt at kunne tilpasse kritiske dele af webshoppen til den situation, som din virksomhed står i. Det kan gode lade sig gøre også på standard software.
Vi har to stærke kandidater til opgaven, henholdsvis en løsning baseret på en Magento B2B webshop og en Shopware B2B webshop. Begge kommer med en række vigtige B2B-funktioner, samtidig med at den fundne frihed til at videreudvikle nye moduler, gør det let at tilpasse og vedligeholde en attraktiv kundeoplevelse.
Smid excel-arkene ud, skær ned på sælgerstaben og sid tilbage med gladere kunder. Kunder der kan bruge tiden mellem 7-15 på at tjene penge og bestille dine vare senere. Kunder som kan passe en travl butik mellem 8-18 og lægge en ordre på den næste kollektion, efter at børnene er lagt i seng. Dine kunder er vant til den service i deres privatliv, vi hjælper med at de også får den gode kundeoplevelse på din B2B webshop.
Skriv endelig til os for en uforpligtende demonstration af vores løsninger - eller for en dialog om priser og muligheder.
Læs også gerne følgende: