De fleste virksomheder agerer på et dynamisk marked, hvor udviklingen flytter sig hurtigt og kundernes holdning hurtigt kan skifte. Derfor er Time to market et afgørende konkurrenceparameter.
Time to Market eller "TTM" er en engelsk betegnelse, som beskriver den tid, det tager fra idé til færdig produkt - uanset om der er tale om en marketingkampagne, udvikling af produkt eller skalering til nyt market. Når man som virksomhed ønsker at lancere et nyt produkt eller udvide til et nyt market, så kan timingen være essentiel for virksomhedens succes og derfor er Time to market blevet et mere og mere diskuteret emne på tværs af brancher.
TTM varierer meget fra branche til branche og derfor er der heller ikke nogen benchmark. I visse brancher kan der ligeledes være lovgivningskompleksitet som automatisk forlænger Time to market. I denne artikel kommer vi med forskellige eksempler på hvorfor Time to market er vigtigt og hvordan du kan optimere den i din virksomhed.
Oftest driver konkurrencen, dynamisk information og nye teknologier ændringer på markederne. Det er afgørende, at virksomhederne reagerer på disse ændringer. Det er ofte den første, der sætter et nyt produkt i luften, der fanger markedsandele og overskud.
En kort Time to market giver virksomheder en væsentlig konkurrencemæssig fordel. Virksomheder vil generelt stå stærkere i markedet, hvis de formår at reagere hurtigt på markedsmuligheder og udfordringer i kombination med en kort TTM. Har i en lang TTM, risikerer i derimod at tabe markedsandele til konkurrenterne, som i sidste ende resulterer i tabt omsætning.
Du bør fokusere på at skabe en kort Time to market fordi det resulterer i:
Helt grundlæggende vil en hurtigere lancering af en kampagne eller et produkt per definition give dig mere tid på markedet til at generere omsætning, før markedet modnes og efterfølgende falder. Denne fordel bliver ofte refereret til som "first mover-fordel". Fordi din virksomhed er først på markedet, har produktlanceringen mere effekt, hvilket igen resulterer i større salg og overskudsgrad sammenlignet med dine langsommere konkurrenter.
TTM kan forbedres på forskellige måder og det afhænger i høj grad også af branche, på grund af kompleksiteten og arkitekturen af forskellige produkter. En helt ny teknologi, tager naturligvis længere tid at skabe end en større afledt forbedring på et eksisterende tilbud. Nedenfor har vi listet en række tiltag, som du bruge til at forbedre din virksomheds Time to market.
For at reducere Time to market, bør du først og fremmest optimere eksisterende arbejdsgange. Ved at analysere arbejdsgangene, kan du identificere hvilke trin som bør optimeres eller fjernes helt. Flaskehalse eller gentagne arbejdsgange vil blot være med til at forlænge Time to market processen og bør derfor reduceres.
Ved at automatisere dele af virksomhedens arbejdsgange, kan i både spare tid samt mindske risikoen for fejl. Lad derfor systemet håndtere de opgaver, som giver mening for jer. Automatisering handler i høj grad om at se de mange muligheder som kan spare jer tid og ressourcer.
Markedsføringskampagner og produktudvikling kræver begge store mængder data, kommunikation og meget mere. Jeres team kan være spredt over flere afdeling og i kan arbejde tæt med freelancere, leverandører, bureauer eller andre eksterne partnere. Derfor er det vigtigt at materiale og data er let tilgænglig for alle, uanset tid og sted.
Derfor er et vigtigt skridt til optimal TTM at finde en løsning, som giver dig mulighed for at integrere alle systemer og værktøjer, der bruges gennem hele kampagneprocessen. Derved sikrer du, at alle informationer, data og materiale er gemt på ET sted – og din TTM bliver ikke forsinket af den person, som har den seneste version af det nødvendige materiale utilgængelig. Et godt eksempel på at samle alt materiale et sted, kunne være et PIM system.
Undersøg din tilpasningsevne. Én ting er at tage din kampagne eller dit produkt hurtigt ud på markedet, men hvis din organisation ikke er i stand til at tilpasse sig pludselige ændringer i regler, efterspørgsel, marketingkanaler osv. under processen, er der stor sandsynlighed for, at du generelt vil have længere Time to market – eller måske endnu værre, lancere noget, der ikke lever op til de nødvendige standarder.
At være tilpasningsdygtig er dog ikke kun en tankegang, som dine organisationer bør have, det kræver også, at dit workflowsystem og værktøjer har samme fleksibilitet.