Dataanvendelse kan også ske ganske lavpraktisk

29/3/2023
Download whitepaper

Du har meget mere data, end du tror! Derfor vil det være en skam ikke at udnytte det i dine digitale salgsfremstød allerede nu. Så begå ikke fejlen, ved at vente til du har ”perfekt datagrundlag”, for;

  1. Det kommer aldrig til at ske
  2. Du misser omsætning her og nu, netop pga. af punktnr. 1

Guldet – i form af kundecentraliseret data – ligger i dit økonomisystem, og med lidt forarbejde i Excel, kan du operationalisere det. Det vil selvfølgelig være en fordel at automatisere, men med baggrund i det indledende arbejde her, kan du lave “proof of concept”, før du tager det skridt.

Men hvilken data ligger der så?

Inden det besvares, er der lige et centralt spørgsmål – nemlig hvad konstituerer en kunde? Hvor hyppigt skal de have handlet, er der en kontekst, eller hvilke parametre spille ind? Hvis det ikke er på plads, og organisationen er uenig,så bliver det lidt sværere… Derfor er det et godt sted at starte.

Nye Kunder

Hvordan drives din vækst af nye kunder, og hvor mange får du ind om måneden? Her er der nogle centrale spørgsmål, hvor flere kan besvares i datalaget her:

  • Hvor stort er det første køb – hvad skal du derfor sigte efter i dit go-to market prissætning og produktmiks. Kommer de ind på et tilbud? Er det kampagnetilbud? En stærk pris dannet i salg? Eller noget helt fjerde eller femte?
  • Hvilket produkter/produktmix driver typisk nye kunder?
  • Er der tidsperioder, som især driver nye kunder? Jul, Black Friday, sæsoner, osv.

Med de to første punkter er du allerede et stykke vej, og kan du sågar toppe op med salgskanal og kampagneformat? Jamen så er det jo værdifulde ekstra plusser.

Købsfrekvens

Hvad er købsfrekvensen i en given tidsperiode? Hvor hyppigt ligger din typiske kunde/gode kunde en ordre? Er det månedligt, kvartalsvist, dagligt? Nu har du en målestok med stærke datadrevne kroge, du kan bygge forudsætninger op på, når du skal bygge et salgsflow op.

Her spiller forskellen i dit produktmix også ind. Køber kunden oftest forbrugsvare og hvornår løber de typisk tør? Eller er der mere potentiale, hvor kunden køber nyt ved slid eller defekt?

Churn Rate

Hvornår er du på vej til at miste en kunde (Churn Rate)? Hvor lang tid må en kunde ikke have handlet, før det er rimeligt at sende en mail med ”Vi savner dig”? Her kan timing især være vigtig, for at være i øjenhøjde med kunden og styrke den emotionelle gode dialog.

Et fokus her vil også kunne belønne jer i alle øvrige salgstiltag, da hele kundelevetiden (CLV) vil øges og dermed højne ROI/ROAS på hele din upper funnelmarketing.

Planlæg dine actions

Hvordan du vil aktivere din nye viden, er et mere individuelt spørgsmål. Du kan gå mange veje, og det vil typisk kræve dataindsigt fra andre kilder også. Det kunne være:

  • Har du et automationsværktøj integreret og permission til at sende mails?
  • Er Churn Raten så høj, at en sælger skal ringe?
  • Et godt gammeldags brev
  • Socialemedier
  • Søgninger

Afhængig af din ecommerce platform og CMS-værktøj, har du også en række muligheder for at tilpasse din webshop. I Shopware 6 er der eksempelvis to kraftfulde motorer, som hjælper dig i processerne.

  1. Shopping experiences, hvor du med baggrund i data kan opsætte dedikerede kampagnesider målrettet specifikke kundesegmenter, som dermed styrker kampagnens relevans
  2. Pricerule builder, hvor du har meget stor frihed til at definere det go-to market tiltag, som skaber den bedste ROI for dig

Nu har du et godt udgangspunkt til at gennemse og behandle din kundedata. Herefter kan du bestemme dine actions. En ting er i hvert fald sikkert; begynd nu, så du har datagrundlaget for din investeringscase, når du skal skalere.

Tilbage til blogindlæg oversigten
Flere blogindlæg
Vil du høre mere?
eller
Tak for din besked - du hører fra os ASAP
Oops! noget gik galt, venligst prøv igen
Martin Tygsen
Partner
WEXO
30 21 21 77