Call-to-action (CTA) er en markedsføringsbetegnelse, som bruges til at opfordre brugerne til at udføre en specifik handling. CTA'en udarbejdes pga. virksomhedens målsætning og hvad man gerne vil have brugeren til at foretage sig, på baggrund af en annonce eller besøg på website/produkt. Indenfor E-handel vil man typisk opfordre brugerne til at foretage et køb, hvorfor en CTA eksempelvis kunne være: "Køb nu", "Køb her" eller Køb i dag". Alternativt kan man vælge en anden strategi hvor man er knap så direkte i sin kommunikation og eks. nøjes med at opfordre brugeren til at lægge en given vare i indkøbskurven.
Selvom der er tale om e-handel, så kan man stadigvæk også opfordre til andre ting, som ikke nødvendigvis relaterer til køb på webshoppen. Det kunne være at virksomheden havde en kundeklub som man promoverede eller opfordrede brugeren til at kontakte virksomhedens support på telefon.
En opfordring til handling kan vises på forskellige måder, men vil ofte bruges på en knap, link eller i nogle tilfælde i en overskrift.
Der er som hovedregel ingen regler for hvor og hvornår du bør anvende specifikke CTA'er. Vi har dog delt en liste nedenfor som du med fordel kan tage udgangspunkt i, når du vælger Call to actions til jeres website og landingssider.
Den gode CTA inkorporer både relevans, klarhed og urgency.
Har du derudover et helt konkret tilbud, kan du bruge tal til at underbygge budskabet. Har du en kundeklub, så kan man bl.a. tilbyde en procentbesparelse for at folk tilmelder sig eller en gratis vareprøve.
Ligesom alt andet i forbindelse med dit website og online markedsføring, så kan du også splitteste forskellige call-to-actions for at se hvad der virker bedst. I nogle tilfælde vil du opleve at den direkte CTA performer bedst og i andre tilfælde skal du i stedet slå på en mere følelsesmæssig CTA.
For at vurderer hvad der performer bedst kan du bl.a. analysere konverteringsraten på de forskellige call-to-actions.