Med et smart katalogstyring og rapportgenerering i PIM systemet, vil I få skabt stor værdi, både for den kørende sælger og for jeres kunder.
I dette eksempel giver vi et eksempel på hvordan en PIM løsning, kan effektivisere arbejdsgangene i salgsafdelingen og minimere risikoen for fejl.
Casen
En kørende sælger rejser rundt og sælger direkte til sine kunder. Inden sælgeren tager afsted, udskrives prislister for de enkelte kunder for at sikre korrekte priser, inklusiv kundespecifikke rabatter mm. Det kan være en udfordring, hvis sælgeren ikke på forhånd ved, hvilke produktgrupper kunden er interesseret i, eller såfremt kunden har fået et andet behov siden sidste salgsbesøg.
Alternativt må sælgeren tage ud til kunden med en standardprisliste med de produkter kunden er interesseret i, samt informere kunden om den rabat de kan forvente, for så på et senere tidspunkt at sende en præcis prisliste til kunden, eller udregne dem groft på stedet.
Inden implementeringen vil denne case især betyde 2 ting for sælgeren og salgsafdelingen:
Med et PIM system kan I få en bedre styring af forskelligartede produktkataloger og prislister, hvor PIM systemet bliver tilpasset til f.eks. jeres sælgers behov.
En sælger kan herefter lynhurtigt opbygge et produktkatalog til den enkelte kunde.
Ved få klik i systemet, kan der nu genereres prislister, produktblade eller lignende til den enkelte kunde. Og alt efter behov kan sådanne rapporter beriges med PIM data og data fra tilknyttede systemer, som eksempelvis ERP, hvor de kundespecifikke priser kan hentes.
Med et PIM system får sælgeren effektiviseret sit arbejde og samtidig kan de tilbyde kunderne endnu bedre skræddersyet kataloger og prislister med ganske få klik. Samtidig er I sikre på at sælgernes tilbud altid reflekterer de produkt- og prisregler, der er opsat i virksomheden ERP-system.