SOFACOMPANY designer, producerer og sælger selv egne produkter. På den måde kan de tilbyde håndbygget dansk design til en fair pris, som typisk ligger 30-40% under den pris, et tilsvarende design normalt ville koste. Som D2T E-commerce sætter det nogle høje funktionsmæssige krav til deres e-handelsplatform, da de sælger et produkt, som forbrugeren typisk vil opleve fysisk.
Sofacompanys platform arkitektur består kort fortalt af en Magento 2 backend, PWA frontend samt integration til Navision. Denne kombination sikre stor fleksbilitet og skalerbarhed.
Samarbejdet har bl.a. resulteret i en nytænkning af hele produktstrukturen. Det har medvirket til en reducering i antallet af varenumre, som er nedbragt fra 95.000 individuelle produkter til 2.200 individuelle varenumre i Magento backend. Som erstatning for de mange fjernede produkter, er der i stedet opsat varianter på de enkelte produkter. Dermed har kunden fortsat mulighed for at "designe" sin egen sofa i forhold til valg af stof, ben og sammensætning. Det har resulteret i en betydeligt hurtigere backend.
Sofacompany har selv et internt udviklingsteam, som samarbejder tæt med WEXOs udviklere. For at styrke denne relation, har Sofacompany fast tilknyttet de samme udviklere hos WEXO.
Denne relation styrkes yderligere af de kvartalsmæssige møder, hvor fokus for den kommende periode diskuteres og fastsættes.
Med modulkonfiguratoren kan kunden designe sin egen "custom" sofa, der opfylder kundens egne ønsker til stil og udtryk.
Her kan kunden bl.a. vælge om det skal være en hjørnesofa, med Chaiselong, venstre eller højrevendt samt hvilken type stof og ben.
Integrereret med Cylindo, hvilket betyder at billederne af sofaerne hentes fra Cylindo og resultere i at kunden kan rotere sofaen 360 grader og kan se den fra alle vinkler. Dertil er det også muligt at se Sofaen i sin egen stue ved brug af augmented reality.
På produktsider findes der miljøbilleder af sofaen, hvor man på samme billede kan se andre af Sofacompanys produkter. Det kan være puder, plaid, puf, stol eller lign. Ved brug af knappen "Buy the look" kan kunden ligge alle produkterne fra miljøbilledet i kurven på en gang.
Det kan være en langvarig proces, når en kunde skal finde og købe en ny sofa, som passer ind i hjemmet. Derfor har personalet i de enkelte showrooms mulighed for at sende "en kurv" direkte til kundes email ifm. en ekspedition.
Kunden modtager en mail med et link, hvor de med ét klik kan gendanne præcis samme kurv på webshoppen, som da de stod i showroomet og fik rådgivning. Det giver kunden mulighed for at afslutte købet hjemme, når beslutningen er truffet om, hvilken sofa der ønskes.
Der er i samme omgang opsat en automatisering op omkring mailudsendelsen som løbende minder kunden om at de har "kurven" liggende. Det gør det nemt for kunden at foretage det endelige køb af sofaen hjemmefra, hvor ekspedienten der rådgav kunden stadig får noteret salget på sig.
Sofacompany har mange sproglag på deres webshop som hver har individuelle leverings- og betalingsmetoder.
Et sådan setup gør det tungt og resourcekrævende at teste webshoppen når ny funktionalitet lægges ud live. Derfor er der opsat et automatiseret test setup der starter efter ny funktionalitet er lagt live og gennemgår flere forskellige scenarier af købsflow. Det er med til at kvalitetsikre funktionaliteten, men reducere samtidig de ressourcer der eksisterer i en manuel gennemgang af shoppen. Såfremt en test ikke kan gennemføres, udløses en alarm, som man hurtigt kan tage action på af en udvikler.