Tilbage til whitepaper oversigten

Skab struktur med et Årshjul og planlæg marketing aktiviteterne ud i fremtiden

Årshjulet er et værktøj, som giver dig og dine kollegaer et visuelt overblik over årets vigtigste opgaver. Ved at præsentere de vigtigste aktiviteter måned-for-måned, kan du bryde virksomhedens overordede strategi ned i mindre projekter og dermed fokusere på en måned af gangen.

Har du og dine kollegaer svært ved at danne sig et overblik over vigtige datoer og begivenheder i din virksomhed kan et årshjul måske være det rette værktøj for jer. Planlæg det kommende år med et årshjul og få skabt et overblik over din virksomheds marketing aktiviteter i forbindelse med de kommende sæsoner og mærkedage.

Årshjulet bidrager i sin form til enkel og værdiskabende styring der nemt kan forståes af alle teammedlemmer. De fleste ved eksempelvis at Black Week ligger i slutningen af november, men har i skabt en proces for at strategien og materiale skal ligge klar allerede en måned tidligere? Hvis i vil have fuldt udbytte af de her mærkedage, så handler det om at planlægge sig ud af det og gøre sig omstillingsparat, da der kan opstå flere scenarier i ikke nødvendigvis har taget højde for. Nedenfor har vi præsenteret en række scenarier, som i med fordel kan gennemtænke op til mærkedage og jeres højsæson:

  • Hvordan vil i agere hvis konkurrenten tilbyder 25% på hele sortimentet og i kun tilbyder 20%?
  • Hvad gør i hvis webshoppen bliver lagt ned fordi serveren er overbelastet?
  • Hvad gør i hvis kundernes foretrukne betalingsmetode bliver udsat for nedetid?
  • Hvad gør i hvis alle jeres annoncer på henholdsvis Facebook og/eller Google afvises? Har i taget højde for dette og lavet back-ups for at undgå en ny godkendelsesproces?

Grundlaget for styring med et årshjul bliver underbygget, når opfølgning og opdatering sker jævnligt, således materialet ikke forældes eller misligeholdes. Bliver det først misligeholdt, kan det være svært at holde 100% fokus på virksomhedens overordnede mål samt delmål på de mindre projekter.

Et årshjul skal som minimum indeholde et overblik over kampagner, sæsoner og mærkedage, som er relevante for din virksomhed, således dit team kan planlægge marketing aktiviteterne i god tid.